Aina peeaa eikä mihinkään varaa

Mä en muista enään miten elin ennen kuin ulosotto tai mun peliriippuvuus alkoi. Olihan mulla tossa välissä puoli vuotta niin että ulosottoa ei mennyt ja palkka tuli kokonaan itselle. Silti koin olevani rahaton kokoajan. Tästä velkojen seuraamisesta ja päiväbudjettien laskemisesta on tullut enemmän tai vähemmän riippuvuus. Koen huonoa omaatuntoa siitä että käytän luottokortteja ja mietin ihan kokoajan kaikesta ettei siihen ole varaa. Käytän rahojani turhuuksiin ja uskottelen itseni siihen, ettei mihinkään ole varaa, koska oon kokoajan ihan peeaa.

Jouduimme luopumaan rakkaasta lemmikistä viime kuussa ja lääkärimaksut olivat n.700e, käytin matkasäästöt ja nostin masterilta 80euroa, nyt tunnen oloni surkeaksi kun velkatilanteessa tulee taas näkymään luottokortin käyttö eikä säästöjä enää ole. Vaikka raha on todellakin mennyt tärkeään tarkoitukseen.

Siitä vähästä rahasta mitä saan, kolmasosa menee ulosottoon. Sitten maksan luottokortteja n. 100e, maksusopimuksia yli 150e ja päälle kuukausittaiset kulut (vuokra, sähkö, vakuutus, puhelin.) Jos sanotaan vaikka että käteen on nyt viimeaikoina jäänyt n.400-500e se on karkeasti laskettuna n. 15e päiväbudjetti. Aina kun lasken päiväbudjettia,  mietin että no kyllähän tolla pärjää ihan tosi hyvin! 15e saa tehtyä ihan kunnollista ruokaa ja yleensähän ruoka riittää seuraavallekin päivälle.. Sitten menen kauppaan, tajuan että ostokset pitää tehdä kahdelle hengelle ja entäs lemmikit? Ainiin, pesuaine on loppu ja apteekissakin pitäis käydä. Yhtäkkiä yhden päivän kulut onkin 25e kauppaan ja 10e apteekkiin. Ei kuulosta paljolta, mutta tollasia kauppareissuja tulee tehtyä USEIN. Jos päivässä menee reilu kahden päivän budjetti, niin ei ihme että kaikki on käytetty ennen seuraavaa palkkaa.

Ongelmana on varmasti osittain ostosten sisältö ja se kuinka usein käyn kaupassa. Ehkä pitäisi ajatella viikkobudjettia tai jonkinlaista suunnitelmallista ruokalistaa. Haluaisin myös oppia pitämään kirjaa ostoksista mutta jos muistatte niin oon aiemminkin yrittänyt ja aina jää homma puolitiehen.

Hauskaa on se, kuinka hyvin oon aivopessyt itteni tähän rahattomuuteen ja päättänyt että oon surkea rahankäyttäjä, niin etten nää miten paljon oon edistynyt joissain asioissa. Se että oon jo pitkään maksanut 100e ylimääräistä maksusopimusta ja just solminut uusia sopimuksia. Tuohi luottokortilta oon siirtänyt viimeksi rahaa käyttöön 25.9.2019!! Ennen se oli aina tyhjillään, vaikkei sielä nytkään ole kuin 170e, niin on se aika paljon vuosien ajan tyhjänä olleelle tilille.

Jotenkin mun pitäisi karistaa ajatus siitä että oon surkea tuhlari ja yrittää miettiä miten hyvin mä vedän tilanteen huomioiden! Varmasti positiivisella ajattelulla saisi hyviä muutoksia aikaan, jos ei muuten ni ainakin oman mielenterveyden osalta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkatilanne 09/22

Näkyikö lomarahat ulosoton lyhennyksissä?

Huijari