Raskauskateus osa 2

Pakko jatkaa vielä eilisestä aiheesta. Kirjoitin eilisen postauksen suoriltaan sitä miettimättä ja sensuroimatta. Nyt kun on saanut hyvät yöunet ja tänään on pitkään odotettu vapaapäivä, on mielikin paljon rauhallisempi. Ulosottovelallisen raharimpuilua -blogia pitävä Velkanainen kommentoi eilen samaistuvansa mun fiiliksiin ja mä jatkoin vastauksessa avautumista eilisestä tunnemyrskystä. Jaan nyt tähän nämä kommentit ja jatkan alle.


Velkanainen kommentoi:
Mulla on ihan samat fiilikset ku kaks hyvää kaveria ilmoitti saavansa helmi-maaliskuussa vauvan. Olen toki iloinen mut silti surettaa ja ryven itsesäälissä kun en ole antanut itselleni lupaa saada vauvaa ennen kuin velat on hoidettu.

Eikä tilannetta helpota 13v yhdessä olo ja anopin jatkuvat vihjailut..



Minä vastasin:
Siis tää on ihan hirveää, meilläkin mun äiti ja isä kun tietävät että lapset ollut aina mun haave ni odottavat ja vihjailevat kyllä.

Välillä myös mietin että mitä jos mun vanhemmille sattuisi jotain ja he eivät pääsisikään kokemaan isovanhemmuutta ja mä en pääsisi kertomaan niille raskaus-uutisia. Vaikkei mun vanhemmat ole edes vielä lähellä ikää jolloin tollasta kannattaisi edes ajatella. 

Kuulin, että tämä viimeisin raskautensa ilmoittanut kaveri on saanut yhden keskenmenon aiemmin. Tuli heti paha mieli kahdesta syystä, siitä että kehtaan olla kateellinen kun toisilla noin rankka kokemus takana, ja siitä että nyt tiedän että tämä on heilläkin ollut varmasti suurena toiveena. Miksi tuntuu että ”vahinkoraskaus” olisi vähemmän paha mulle?! Kuulostan ehkä kauhealta, mutta ihana kun tänne kehtaa suoraan kirjottaa mitä ajattelee, saa ajatukset ulos satuttamatta (toivottavasti) ketään.

Samalla myös tajuaa kuinka turhaa on verrata itseä muihin. Sen kanssa vielä kuitenkin painin, että onko vauvan yrittäminen tosiaan asia jota haluan lykätä järkisyistä, vai ei.




Kuten sanoin, tänään on pitkään odotettu vapaapäivä. Viikonloppu oli todella raskas, vaikka teinkin paljon kivoja asioita, mutta yöunet jäi lyhyiksi ja päivät oli täynnä tapahtumaa. Sen lisäksi eilen olin auttamassa ensiaputilanteessa tajutonta, päänsä lyönyttä herraa, joka toivottavasti selvisi tikeillä ja aivotärähdyksellä. Vaikka en järkyty verestä tai haavoista noin yleensä, oli tilanne todella raskas henkisesti ja kyyneleet nousi illalla myös siksi, että näin ajatuksissani tämän herran makaamassa lattialla verta pään alla ja taju poissa. 

Väsyneenä ja muutenkin herkässä tilassa nuo raskaus-uutiset tuntui vaan olevan liikaa. Tänään osaan jo iloita enemmän kaverin puolesta ja näen asian eri suunnasta. Silti kateus on ihan selkeä olemassa oleva tunne, mutta ei enään niin suuri ja allensa lyhistävä. Ei kenenkään onni ole minulta pois ja miten ihanaa että kovien kokemusten jälkeen he ovat saaneet toiveensa toteen!

On muuten myös todella hassua miten erilailla olen kokenut lukiessani entistä ’pohataksi pohjalta’ blogia eli nykyistä Itsellisen äidin ajatuksia -blogia. Olen elänyt jokaisessa hoidon vaiheessa mukana ja surrut kun raskaus ei ole alkanut tai on mennyt kesken. Olen jaksanut iloita jokaisesta uudesta viikosta nyt hyvin sujuvassa raskaudessa ja jopa miehelleni hehkuttanut, kuinka ihanaa on että vihdoin näyttää onnistaneen! 

Miksi eilen yllätyksenä tullut lähipiirin raskaus oli mulle niin vaikea asia? Johtuiko se vaan yleisestä väsymyksestä ja mielentilasta vai osuiko liian lähelle? 

Kiinnostaisi tosi paljon teidän tarinat kaikesta tähän liittyvästä. Raskaus-kateus, ilo ja onni muiden puolesta, velkatilanteet ja perheen perustaminen. Odotitteko että velat on maksettu vai päätittekö, että lapsi saa tulla ja velat saa maksettua siinä ohessa? Muuttaisitko jotain jos voisit tai tekisitkö jotain eri tavalla? 

P.s. Käykää lukemassa linkitettyjä blogeja! Molemmille iso suositus!

<3

Kommentit

  1. Itse sain lapset tosi nuorena (Ensimmäinen tuli 17-vuotiaana ja toinen heti perään) Olin tuolloin opiskelija, ja juuri muuttanut kotoa pois. Lapsillani ei ollut kovin häävit lähtökohdat, en voinut tarjota heille sellaista elämää, jonka olisin halunnut heille tarjota. Kuitenkin heistä kasvoi hyviä ihmisiä. Tällä hetkellä lapset ovat teini-ikäisiä ja olen haalinut itselleni tässä muutaman vuoden aikana 40 000€:n velat, josta on maksettavaa vielä melkein 38 000€.
    Olen tavannut ihanan miehen pari vuotta sitten, miehen jonka kanssa haluan viettää loppuelämäni. Hänellä ei ole lapsia, eikä hän vielä niitä haluakkaan. Olen päättänyt sen, että jos / kun alamme suunnittelemaan perheenlisäystä, se aloitetaan vasta sitten kun velat on maksettu. Lapsi on kuitenkin niin kallista kasvattaa, että tällä hetkellä en siihen kykene. Tai kykenisin, mutten niin hyvin kuin haluaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on juuri se mitä mäkin ajattelen, että kyllä varmasti lapsen kykenee kasvattamaan hyväksi ihmiseksi ja antamaan tarvittavan, mutta kun haluaisin tarjota jotain enemmän. Ei meidän perheen tulot ilman ulosottoakaan ole keskitasoa korkeammat, joten tiukkoja rahatilanteita on varmasti ihan omasta takaa ilman velkoja.

      Pystyisi sitten keskittymään täysillä vauvan tuomaan iloon ja kauhuun 😄 -ilman lisästressiä-

      Poista
  2. On hienoa ajatella, että lapsilla olisi mahdollisimman turvattu tulevaisuus. Oma tarinani meni niin, että aloimme yrittämään lasta, kun olin 24- vuotias. Meni kuitenkin yksitoista vuotta ja tuhansia euroja, ennenkuin lapsi tuli maailmaan. Ja lopulta sitten ihan luomusti. Toinen lapsi tuli melkein heti perään ”yllärinä”, pojilla on ikäeroa 1,5 vuotta. No, nyt niitä velkoja on ja lapset ovat pieniä, mutten koe että heiltä puuttuisi mitään. Muutama vuosi eletään vähän niukemmin, mutta lapsilla on ruokaa, koti ja rakastavat vanhemmat. Toisaalta, uskaltaako niitä lapsia tehdä ennenkuin on esim. hyvät säästöt? No, nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä ja ymmärrän kyllä pointin, että haluaa että tilanne on vakaa kun lasten aika on. Mutta näinkin pärjätään.

    VastaaPoista
  3. Ja vielä, itsekkin koin pahimpina hetkinä että olen pilannut lasteni elämän velkojeni takia, mutta ei se niin ole. Tärkeintä ei ole materia, vaan läsnäolo. Nyt ostan esim. vaatteet suurimmaksi osaksi käytettyinä, ja tulen tekemään sen todennäköisesti myös velattomana, koska mielestäni on hukkaan heitettyä rahaa ostaa uusia kalliita vaatteita jotka ovat jo kohta pieniä. Pieniä reissuja pystytään tekemään, koska miehellä suht hyvät tulot eikä ole velkaantunut. Meiltä ei puutu mitään 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kerroit tarinaasi ja jaoit ajatuksia! Olen samaa mieltä että materia ei merkitse, vaan läsnäolo. Ajattelen niin, että jos nyt tulisin raskaaksi - velan maksu pysähtyisi ja velka kasvaisi korkoa koko sen ajan kun olisin kotona. Haaveena olisi olla kotona mahdollisimman pitkään. Sitten jos tulisi lisää lapsia, voisi olla että 10vuoden päästä vieläkin maksaisin velkojani pois ja ajatus siitä kauhistuttaa. Tällä hetkellä jäljellä ulosotossa enään n. 13 000 joka ei ole mitenkään mahdoton summa! Täytyy vaan tsempata ja toivoa että urakka olisi ohi mahdollisimman pian.

      Poista
    2. No tuo on kyllä totta, enpä tullut ajatelleeksi tuota kotona oloa jolloin raha tiukemmalla. Itsellä taas työelämä häämöttää kohta kolmen kotivuoden jälkeen. Hieno juttu, sulla ei todella enää ole pitkä matka velattomuuteen, itsellä alkaa nyt se savotta jahka päästän kaikki ensin ulosottoon 😊

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkatilanne 09/22

Näkyikö lomarahat ulosoton lyhennyksissä?

Huijari