Arvosta itseäsi

Riippuvuuksia on loppumaton määrä erilaisia. Oon huomannut että pystyn samaistumaan moniin asioihin ja tunteisiin lukiessani ihmisten tarinoita, vaikka itse riippuvuuden kohde olisi eri kuin itsellä. Tänään luin iltalehden uutista ”Äiti ei enää ota.” Jutun lopussa tältä äidiltä kysytään; Onko raitistuneella tarve hyvittää jotenkin mennyttä? 

Elina Vaittinen-Kulmala vastaa: ”Paras tapa hyvittää on valita raitis päivä ja pitää huolta itsestään kokonaisvaltaisestiRaittius tuo vapauden elää omannäköistä elämää.”

Luettuani jutun loppuun, tajusin että syytän oman pääni sisällä itseäni mun tilanteesta aika ankarastikin, enkä oo ehkä aiemmin edes tajunnut sitä. Koin tosi vahvan tunteen että se kenelle mä haluan hyvittää kaiken peliriippuvuudesta aiheutuneen ahdistuksen, ja luottotiedottomuudesta sekä suurista veloista koituneet taloudelliset hankaluudet, olen minä itse. Tajusin että mä ansaitsen anteeksiannon itseltäni. Myös minä ansaitsen vapauden elää omannäköistä elämää, ja saavutan sen pysymällä pelaamatta ja kärsivällisesti maksamalla vielä pari vuotta ulosottoa.

Ei pitäisi elää liikaa tulevaisuutta varten, mutta tunnen kyllä vahvasti että sielä jossain odottaa se mun näköinen elämä.

Paras tapa hyvittää on valita raitis päivä - pelitön päivä. 


Mikä ikinä se on mitä sä voit tehdä tai olla tekemättä tänään toteuttaaksesi sun näköistä ja arvoista elämää niin tee se!  Mulla oli tänään 75. päivä pelaamatta! Ihan uskomatonta <3

Kommentit

  1. Mulle on kerran sanonut yksi päihdelääkäri, kun puhuin alkohlismista ja peliriippuvuudesta että "Kyseessä on sama sairaus, se vaan ilmenee eri muodoissa" Tunnen paljon raitiusteina alkoholisteja joilla joku muu addiktio ottaa tilaa alkoholin jäätyä, usein syöminen, pelaaminen, seksi tai urheilu. Mutta myös niitä jotka pystyy elämään tasapainoista elämää kun se pahin addiktio jää taakse. :)

    Mun mielestä kaikkein tärkein asia addiktiosta eroon pääsemisessä on hyväksyminen. Luopuminen tapahtuu vasta sitten kun lopettaa luopumisen yrittämisen. Sillä kukaan joka yrittää raitistua tai vaikka laihtua ei pysty loputtomiin yrittämistään jatkamaan. Kaikki ne raittiit jotka ovat pysyneet raittiina ovat lopettaneet raittiina olemisen yrittämisen ja alkaneet vaan olla ja elää niin kuin raittiit elää. Addiktiosta irti pääseminen tapahtuu luopumisen kautta koska itseään isompaa ei voi voittaa taistelulla, vaan väistämisellä. :)

    Hyvää ja onnellista pelaamatonta elämää sinulle. Kaikki menee hyvin kun addiktiosta pääsee irti.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkatilanne 09/22

Näkyikö lomarahat ulosoton lyhennyksissä?

Huijari