Kumpi maksaa?

Ennen mun peliongelmaa, olin tottunut pitämään meidän taloutta pystyssä. Miehellä oli reilusti ulosottovelkaa, työt vasta alkaneet ja elämä vähän rempallaan. Mulla oli luottotiedot ja kaikki asiat kunnossa. Maksoin laskut, ostin uuden sohvan ja telkkarin ja muutettiin isompaan asuntoon. Vähitellen mies alkoi tienata paremmin ja alettiin jakamaan laskut. Meillä ei ole koskaan jaettu tarkasti 50/50 laskuja vaan tyylillä ”maksa sinä puhelinlasku niin mä maksan sähkön” ja tilanteesta riippuen aina vähän miten sattuu, vuokra on ainut mitä ollaan edes mietitty, että mitä se jaettu osuus on.

Koen paljon syyllisyyttä ja epäonnistumisen tunnetta nyt, kun en pysty enään hoitamaan osuuttani. Kerran sanoin miehelle itkua pidellen, että kiitos kun jaksat maksaa laskuja, kun mä oon niin surkeesti hoitanut asiani. Että anteeksi kun joudut elättämään mua. Miehen vastaus on jäänyt mieleen: Tottakai mä maksan laskuja kun pystyn, niinhän säkin maksoit kun mä en pystynyt. Ihana mies<3 

Olen onnellinen että meillä homma toimii näin. 

Ymmärrän, että kaikille sopii eri tyyli, mutta jäin kerran kaupassa tuijottamaan suu auki erästä nuorta pariskuntaa. Heillä oli hihnalla tyyliin sushia, mehua, vichy, viinirypäleet ja salaatti. Ensin laitettiin hihnalle salaatti ja vichy ( ne oli ilmeisesti naisen ateria ) sitten ostokset erottava kapula, sitten mehu ja taas kapula ja viimeisenä sushit ( miehen ateria ).  Sitten käytiin pitkä keskustelu että miten ne viinirypäleet maksetaan? Ne oli Matin valinta mutta Minna varmaan syö niistä myös vähän, laitetaanko yhteiseltä, vai Matin omalta tililtä? Ja tätä pohdittiin eri kannoilta pidemmän aikaa, kunnes päädyttiin yhteiseen. Pakko sanoa että eikö noi olis kaikki voinut maksaa samasta yhteistilistä!? Siinä oli iltapala molemmille ja yhteinen mehu, voi herranjumala ! Tällasta ei kestäis mun pää ollenkaan. 

Nyt päädyin ihan sivuraiteille kun tarkotus oli kertoa vuokran maksamisesta meidän perheessä. Ei tuntemattomien ihmisten viinirypäle-ongelmista.. :D

Tästä kuukaudesta eteenpäin, me aiotaan testata vuokran jakamista suhteessa tuloihin. Eli jos toinen saa 1000e ja toinen 2000e niin jaetaan vuokra kolmeen osaan, joista toinen maksaa yhden ja toinen kaksi.

Näin sovittiin siitä syystä, että mua alkaa usein ahdistamaan siinä vaiheessa kun maksan laskuja joita on muutenkin paljon, ja esim 750eurosta pitäisi laittaa 350e vuokraan. Olen useamman kerran jättänyt maksamatta sitten kokonaan. Typerää - mä tiedän. Ja vaarallista. Varsinkin kun usein oon loppujen lopuksi pelannut sen rahan kuukauden aikana. Se vaan tuntuu niin pelottavalta kerralla.

Edellisessä postauksessa, kun kävin läpi vuoden tiliotteita, löysin ainoastaan yhden vuokranmaksukuitin. Sekin oli alle oman osuuteni. Nyt aion tsempata ja hoitaa oman osani. Uskon että mun huonoon omaantuntoon löytyy ratkaisu tästä uudesta laskutavasta. Sitten tiedän maksavani oman osuuteni, niin hyvin kuin tässä tilanteessa pystyn.

Menojen kirjaaminen vähän jännittää, tai siis se, että muistetaanko kirjata kaikki. Heti huomenna alkaa hyvin kun ollaan lähdössä juhlimaan. Halutaanko edes tietää paljonko rahaa menee? :p

Kuullaan taas kun jälkiseuraamukset on kärsitty ja varmaan sitten käydään läpi velkatilanteen muutos ja mihin laskuihin rahaa uppoaa huomenna palkkapäivänä.

<3

Kommentit

  1. Kiva kuulla, että tukea ja joustoa löytyy teillä molempiin suuntiin! Ex-miehen kanssa meillä toimi hyvin yhteisten menojen jakaminen tulojen suhteessa, ruuat ja sovitut menot maksettiin yhteiseltä tililtä. Tulojen muuttumisen mukaan suhdelukua sitten muutettiin. Toimi! Itsellä ei energia riittäisi viinirypäleiden laskemiseen - mutta kukin elää sen mukaan, mikä kenenkin rauhaan sopii :).

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Velkatilanne 09/22

Näkyikö lomarahat ulosoton lyhennyksissä?

Huijari